söndag 18 september 2011

Kokboksnyheter 2011: Battaglia d'Italia. Parte Un

Nej, det där var inte riktigt schyst, men jag tyckte det var en lite rolig rubrik och nästan lite oundvikligt.
Två italienska kokböcker med nästintill identiska namn?! Är detta möjligt?
De senaste dagarna har jag stött på reklam för Tävlande nr.1: Viva Italia: stora italienska kokboken otaliga gånger. Kunde inte bara ignorera den så jag kollade upp den här om dagen. Utan några som helst aningar om vad som skulle hända möts jag av rubriken Italienska matfavoriter. Bredvid Tävlande nr.1 står Tävlande nr.2. Stefanos Italia: Den stora italienska kokboken.
Vill nu dela mina tankar och förväntningar kring de både böckerna. Men innan måste jag bara fråga.
  Vad är det egentligen Italien och stora? Nu på rak arm kommer jag på fyra böcker med typ samma titel:

  • Stefanos Italia: Den stora italienska kokboken
  • Viva Italia: stora italienska kokboken
  • Italia Amore: stora italienska kokboken (som tyvärr blev stoppade, p.g.a. plagiat från Bo Hagströms böcker)
  • Paolo Robertos stora italienska kokbok
Du ser likheterna?

Men strunt i det. Nu jämför vi kokboksframsidor!

Foto: Tomas Tengby/ Ulrika Tengby Holm

Tävlande nr.1: Viva Italia: stora italienska kokboken av Tomas Tengby & Ulrika Tengby Holm
Ska jag vara ärlig har jag inte särskilt höga tankar kring denna bok till att börja med. Visst, tunnelbanetrappan är inte en så tacksam miljö men ändå. Framsidan av kokboken tilltalar mig varken där eller nu, när jag zoomar in på omslaget.
Framför oss ser vi, i mitt tycke, en amatörmässig, lite klyschig bild. En ful pastarätt med så auberginebitar slängda över den. Ovanför till vänster av huvudrätten står ett fat med fikon. Några uppskurna. Vem i hela friden låter uppskurna fikon stå framme? Nu tänker du kanske: "Han kanske ska äta de till dessert?". Det tvivlar jag starkt på! 
Då det bredvid står en skål med fruktsallad. Inte nog med det. Ovan för pastan, fikonen och fruktsalladen står det två skålar. En med grönsaker och en med citroner varav en uppskuren. Förresten har den uppskurna citronen färgen av en apelsin?
  Det faktum att framsidan är ful konfunderar mig djupt! Tomas Tengby är ju inte direkt en novis i kokboksskrivandet och när jag tittar på några av hans tidigare kokböcker har dessa väldigt fina framsidor. Kanske borde han tagit hjälp från sina tidigare fotografer?
Innehållet pratar vi mer om senare.

Vad tycker ni om framsidan?

Observera att jag inte har kokböckerna själv, har inte sett de i verkligheten, utan skriver bara tankar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar