lördag 24 september 2011

Sommarens söta : 180 recept för soliga och regniga dagar



 

Obs! Det är varken hela receptet eller ingredienserna till Citrussorbeten.


Kokbokspassionatikern tycker:
Detta var min allra första, egna kokbok. Utan denna bok hade inte den här bloggen funnits. Denna bok var startskottet för min kokbokspassion.
Innan jag började bläddra i Sommarens Söta var jag väldigt skeptiskt gentemot den. Detta på grund av  framsidan som lutade åt det rosa hållet och namnet. "På den tiden" visste jag typ ingenting om kokböcker än mindre vilka Systrarna Eisenman var. Jag trodde den skulle vara alltför sockersöt à la Leila och lite tillgjord. To summer it all up: I was not a fan.
Men sedan, när jag öppnade den, möttes jag av en helt ny värld. En värld jag inte visste fanns.
Det här en bok med färg. Fylld med färger och intryck från sommaren. Det är soliga bilder, blommiga bilder och vackra bilder. Sommarens Söta ger ett mycket personligare intryck än Två systrars söta. Jag tror att det till stor del beror på alla färger och att det är människor med på vissa av de.
  På bokens titel hör du vilka slags recept som gömmer sig bakom pärmarna. Det är inget som ser för mastigt ut. Inga chokladiga, lite mäktiga tårtor, typ Devil's Chocolate Cake. Utan allt i från en frusen citronsufflé, glass & granita, till en härlig jordgubbstårta (obs!! Denna är en hit hemma hos mig). Men frukta icke alla ni chokladälskare. Du kan även hitta bl.a. våra bästa brownies och sammetslen chokladpudding.
  Vissa recept har små trevlig beskrivningar. Även förorden bjuder på trevliga "anekdoter". Bl.a. får vi veta hur vilken belöning systrarna fick efter de lärt sig skillnaden mella m räv och röv. Roligt och personligt. Detta gillas!
  Till skillnad från Två systrars söta har namnen på de olika verken, varierande färger. Vissa är skriva i gröna andra är rosa. Detta ger en somrig känsla.
I slutet av boken kan du skriva ner egna iakttagelser. Du hittar ett Receptregister och ett Tack.
Åå vad jag tycker om den här kokboken!
Jag vet att jag är partisk. Låter alltför positiv. Men för mig är det svårt att inte vara det. Sommarens söta är trots allt den första kokbok jag någonsin ägt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar