måndag 19 september 2011

Kokboksnyheter 2011: Battaglia d'Italia. Parte Un.due

Nu fortsätter vi att titta på Tävlande nr.1: Viva Italia: stora italienska kokboken. Men denna gång tittar vi på hjälp. Eftersom jag inte har den fysiska boken får vi helt enkelt tjuvkika  här.



Låt oss säga så här: Bokens yttre verkar inte göra sig rätt för bokens innehåll. 
Bilden bredvid den lovande innehållsförteckningen är väldigt härlig. Fylld med värme och ljus, nästan så man känner brisen från Medelhavet. 
Ni kan själva titta på vilka kapitel boken kommer innehålla. Blir lite långtråkigt om jag ska rabbla upp allt här. 
Något jag tycker verkar vara roligt, förutom alla recepten, är de övriga delarna av kokboken. T.ex. Laga mat som en italienare, Regioner, Kaffe och vatten, skafferiet och Matlagningsmusik. I mitt tycke och smak är det sådant som höjer en kokbok. Det är sådant som gör pricken över i:et. Notera även att Stefano Catenacci är en av deras gästkockar.
  Förorden är inte så överdrivet speciella. Helt vanliga förorden. De berättar hur kokboken kom till, deras resor till Italien och varför de själva tycker att Italien är så bra. "Vi har har ätit, njutit och antecknat oss genom Italien." Inget särskilt med det alltså. Sedan är de bilder av de själva och deras barn. Visst är roligt att se dem "IRL" men jag behöver inte se när en flicka lyfter en spaghettiboll med munnen och stirrar in i kameran.
  De bilder som vi sedan får se i smakprovet, varierar. Vissa är, liksom omslaget, tråkig och amatörmässiga. Medan andra förmedlar en känsla till mig. Får mig att tänka "Mmm, det där ser gott ut." 
  Beskrivningarna till recepten är informativa. De ger oss lite historia runt maten men även tips kring om hur det blir extra bra, eller hur man skapar variation. Stort plus där!
  Layouten är inte överdrivet banbrytande. Lite halvtråkigt, så det finns ingen risk för att det blir "puttinuttigt". 


För att summera:
Jag tycker det verkar som att det är en ojämn kokbok. Visst verkar det finnas många bra recept med bra beskrivningar. Men de täcker inte bokens svaga sidor. 
Framsidan är usel, om man får säga så, medan kvalitén bilderna på insidan verkar gå upp och ner. 


Kom ihåg att jag inte sett kokboken i verkligheten och jag har inte sett Hela boken. Skriver bara vad jag tycker om det jag sett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar