torsdag 22 september 2011

Kokboksnyheter 2011: Battaglia d'Italia. Parte Due

Författare: Stefano Catenacci
Foto: Joel Wåreus
Förlag: The Bearded Lady


Tävlande nr.2: Stefanos Italia: Den stora italienska kokboken av Stefano Catenacci.
Jag visste inte ens att Stefano Catenacci hade gett ut en ny bok. Och jag är ändå ganska uppdaterad på just kokböcker. Men när jag fick se titeln Stefanos Italia anade jag som var på gång. Blev eld och lågor med detsamma! Stefano Catenacci är en av mina svenska favoritkockar så denna bok hade automatisk ett stort försprång.
  Framsidan tycker jag är mysig och levande. Det känns som man själv sitter på en uteservering i pittoersk liten stad/by i Italien. Jag får inte känslan av att något är konstlat. Allt är helt genuint.
Typsnittet på titeln är lite i samma stil som på Operakällaren: operahuset Karl XII:s torg Stockholm, men denna gång lite tunnare och mer spartanskt. Undertiteln och namnen på författaren och fotografen är i ett helt normalt, stilrent typsnitt.
  Allt är alltså helt i sin ordning!
Men sedan tänker jag efter lite. Om varken orden Stefanos Italia, Den stora italienska kokboken eller Stefano Catenacci hade stått på boken hade jag nog inte riktigt förstått att boken handlade om mat. Att det var en kokbok. Jag hade trott att det var en reseskildring, en fotobok eller typ...en guide. Jag vet inte riktigt....
Jag är kluven...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar