tisdag 27 september 2011

Kokboksnyheter 2011: Battaglia d'Italia. Parte Due.due

Äntligen dags att fortsätta att titta på Tävlande nr.2: Stefanos Italia: Den stora italienska kokboken. Liksom vi gjorde för Tävlande nr.1 tar vi hjälp av det här för att kunna ta oss en titt i boken.

Författare: Stefano Catenacci
Foto: Joel Wåreus
Förlag: The Bearded Lady

Redan i förorden tänker jag: "Jag vill ha den här kokboken!!". Bara orden får det att vattnas i munnen på mig. Jag tycker verkligen om hur han lyckas kombinera beskrivningar av mat och ett eget meddelande  på ett personligt sätt, i ett och samma förord. Enligt honom själv är denna bok inte bara en kokbok, utan en biografi i ätbar form. Men framförallt ska det vara en hyllning.
Jag vet inte vad du tycker, men min åsikt är att Stefano Catenacci lyckas avfyra det första skottet med värdighet. Det ger mig ännu större förväntningar.
Innehållsförteckningen skvallrar om att denna bok är indelad på samma/liknande vis som alla andra italienska kokböcker. Antipasi e aperitivi, pesce, paste e risi osv.
Jag antar, eftersom det är så testkapitelet är, att alla kapitel inleds med en personlig/beskrivande/informativ text. En slags blandning av ett minne blandat med lättillgänglig information. Härligt!
Dock vet jag inte om det kompenserar det faktum att recepten saknar en egen liten beskrivning. Det gör mig lite ledsen. Jag vet inte om det är så i hela kokboken men av det vi ser finner jag bara en liten, kort anteckning. Är det så genom hela kokboken? Finns det bara så få? Men instruktionerna verkar vara lätta att följa. Fast, som sagt, känslan jag känner just nu är ledsamhet.
  Men bilderna.. Ååå Bilderna! Jag. Njuter. Av. Bilderna! De är vackra och sobra. Varken skrikighet eller smaklöshet verkar finnas i Joel Wåreus visuella vokabulär. Bilder i eleganta färger varvas med svartvitt. Mat och råvaror blandas upp med människor. Jag kan inte säga något om själva utförandet, då jag inte är någon fotograf. Typ "Åå, ljussättning var superb.". Säger bara: Jag gillar det jag ser.

  Om jag köper denna bok förväntar jag mig mycket. Det här verkar inte vara någon ouppnåelig bok som man bläddrar drömskt i. Utan en bok som faktiskt kan använda! Vad har ni för tankar kring Stefanos Italia?


Or better yet, äger du denna bok och vill skriva om den? Kommentera eller ännu bättre, maila kokbokspassion@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar