lördag 17 september 2011

Två systrars söta : 170 frestelser från The Cookbook Café



 
 
 
obs. ingredienserna är inte till för den mjuka pepparkakan! 


Två systrars söta : 170 frestelser från The Cookbook Café är en av mina favorit kokböcker och de är inte ett dugg konstigt att den både vunnit Bästa Dessertbok och Best Cookbook Cover i Gourmand World Cookbook Awards. Men nog om det. Om ni väl läsa mer om Systrarna Eisenman, gör det här, eftersom det skulle vara ganska tråkigt om jag bara malde på om deras bakgrund och årtal etc.

Kokbokspassionatikern tycker:
Det är med både ord och bilder som Systrarna Eisenman, Lisa och Monica, får en att sukta efter allt från Sega solrossnittar, Oreo Cookies (!!!), till en bit av Lemon Slice Pie.
Vilken känsla förmedlar boken till mig?
Den är både inspirerande och mysig. Jag får känslan av en höstdag där gula löv singlar ner mot marken. Man blir inte glad på samma sätt som man blir av t.ex Sommarens Söta eller Sött, sweet, dulce. Den får mig inte att vilja hoppa i taket och explodera i regnbågens färger. Men den får mig att vilja skapa och göra något.
Det ser ut som det mesta går i olika nyanser av vitt, brunt, grått och svart. Självklart är inte Blodapelsinsorbet med chili och kanel tråkigt brun om du nu trodde det, utan den smälter i munnen på en med sin rödorangea frostighet. Färgvalen gör att boken genomsyras av en sober elegans. Någon kan säkert uppfatta boken som kallt perfekt. Du bestämmer själv. Men jag föredrar som sagt sober elegans. Det känns inte krystat utan helt naturligt.
  Många av recepten, inte alla, inleds med korta men härliga anekdoter eller beskrivningar. Vi får bland annat veta vad Lisa åt som student i Madrid efter hon varit ute och dansat hela natten.
Dessa texter är inte skrytiga (usch vad jag ogillar sådana) utan de är välkomnande.
  Boken börjar med bilder och två förord. Ett personligt brev från Lisa och Monicas storebror Teddy och sedan ett normalt sådant skrivet av författarna själva. Sedan delas boken upp i olika sektioner/kapitel i följande ordning: Småkakor och rutor, Mjuka kakor, Klassiska pajer, Desserter, Bullar, baklava med mera, Glass, sorbet och granita, Konfekt och karameller. I klassiska manér avslutas boken sedan med ett Receptregister och Tack.
Det är även så jag vill avsluta min första officiella kokbokstanke.
Tack Lisa och Monica för en underbar bok.

Nu är det Er tur att säga vad ni tycker om denna bok. Maila antingen till kokbokspassion@gmail.com så lägger jag in Din åsikt i detta inlägg. Eller så kan du skriva en kommentar. Skriv hur långt eller hur kort du vill. 
Meningen med denna "blogg" är att skapa ett forum för kokböcker. Och det blir ju lite jobbigt om det är bara jag som tycker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar